2010. június 9., szerda

Egy kis gyöngytörténelem

Ma van a húsz éves évfordulója annak, hogy elkezdtem gyöngyöt fűzni.

Onnan tudom ilyen pontosan, hogy hatodikos voltam, és a tanítási év utolsó előtti szombatján nyílt napot tartottak az iskolában, mindenféle kézműves foglalkozással. Kipróbáltam a nemezelést, batikolást, majd leültem gyöngyöt fűzni. Ezt a krokodilocskát készítettem akkor, majd egy egérkét is, aztán véget ért a kézművesdélelőtt. Kölcsönkértem és lefénymásoltuk a Jó játék... a gyöngyfűzés című könyvet, amelyet a gyöngyfűzős asztalnál lehetett lapozgatni. A benne lévő állatokkal, virágokkal, stb. kezdődött a gyöngyös pályafutásom. Az ékszereket, elsősorban fülbevalókat én találtam ki, mivel nem volt semmilyen szakirodalom. Villamosmérnök apukámtól kaptam drótot és szerszámokat, így még több mindennel tudtam kísérletezni.

Az első gyöngyeimet a Deák Ferenc téren, egy azóta már megszűnt Röltexben szereztük be. Emlékszem, hogy kimérve lehetett kapni, 10 dkg gyöngy 36 Ft volt, és mindegyikből vettünk: sötétkék (ld. kék-arany-vörös török) és rózsaszín 6 mm szalmát, sötétkék és lila 8/0 kását, aranysárga 9/0 kását, meg 20 dkg vegyes 5/0 kását.
A későbbiekben, ha egy boltban olyan gyöngyöt találtam, amilyen még nem volt, rögtön vettem belőle. Eleinte csak cseh gyöngyöket lehetett kapni, aztán jöttek a kínaiak. Bár kezdetben örültem, milyen sokfajta gyöngyöm lett, egy idő után felismertem az eltérő minőséget...

1997 nagy mérföldkövet jelent nekem a gyöngyfűzésben, ugyanis egy francia nyelvi tábor mellékhatásaként Szegeden célzottan megtaláltam a Kreatív Kincstár újonnan megnyílt boltját, rengeteg cseh gyönggyel, és a Gyöngyvarázs sorozat első kötetével. Később Budapesten is lett boltjuk, további kötetek jelentek meg. Újabb boltokban lehetett még több fajta gyöngyöt kapni, az internet elterjedésével szintén tovább bővült az ötletek tárháza.
A swarovski kristályok és a mindenféle japán gyöngyök közelmúltbeli megjelenésével pedig még csodásabb alkotások születnek, és a mostanában elterjedt blogolásnak köszönhetően nagyszerű emberekkel és inspiráló műveikkel lehet megismerkedni.

2002-ben olyan konkurencia jelent meg az életemben, amely erősen visszavetette a gyöngyfűzést: a keresztszemes hímzés. Ők ketten azóta is versengenek a szabadidőmért... Egy-egy gyöngyös alkotás viszonylag hamarabb elkészül, mint egy hímzés, így gyorsabban ad sikerélményt. Kivéve, ha nem minta alapján fűzök, vagy más színt, gyöngyöket használok, mint a leírás. Mert ha nem úgy néz ki valami, ahogyan elképzeltem, akkor annyiszor bontok vissza, amíg jó nem lesz, vagy amíg elegem nem lesz belőle, hogy órákon keresztül ügyködök nulla eredménnyel. A hímzésnél "csak" követni kell a színeket és szimbólumokat, így biztosabb, bár lassabb a sikerélmény. Persze ezt is el lehet rontani, akkor dühösen visszabontok... Lényeg az, hogy hangulattól (és határidőtől) függően hódolok hol egyik, hol másik hobbimnak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithIn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...